Så går utbildningen till

Interaktivt Bemötande är i grundutförandet en utbildning på 3 dagar för omkring 12 deltagare. Över 2500 personer har genomgått 3-dagarskursen i mindre grupper inom psykiatri, somatisk vård och kommunernas socialtjänst.

En inledande del ger en orientering om psykiska ohälsotillstånd och kognitiva funktion. Vi diskuterar också hur vi alla fungerar under stress och om orsaker till mellanmänskliga konflikter.

Vi blir ense om vad som menas med begrepp som diagnos, funktionsnedsättning, funktionsvariation, stress, personlighetssyndrom, psykisk sjukdom, neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, beroende/missbruk m fl.

En annan del är presentation av praktiska/kognitiva verktyg som man kan ha hjälp av inför, under eller efter en konfliktsituation; en ”riskskala”, undersökning av egen position, frågan om vem som “äger” problemet, målanalys och bedömning av hur man uppfattar den andras förmåga.

I nästa steg görs en inventering av interaktionsproblem som deltagarna själva varit med om under den senaste tiden i arbetet. Dessa spelas upp i ett enkelt format där instruktören hjälper deltagaren att ha nytta av analysverktygen. Deltagaren har vägledning genom hela processen. 

Vi diskuterar också de klassiska delarna inom kommunikationsteori och psykologi som handlar om kroppsspråk, mimik, blickkontakt, tonfall, ordval och annat, som brukar sammanfattas som ”icke-verbal” och ”paralingvistisk” kommunikation. Av särskilt intresse är hur de uttryckssätten förhåller sig till psykiska funktionsnedsättningar eller stress – vilka personer som uppfattar budskapen i de kompletterande kanalerna och om man själv använder dem.

Vi gör också en hel del andra övningar som går ut på att man på ett enkelt sätt får undersöka hur man själv fungerar i vissa samarbets- och konfliktsituationer. Då utgår vi från fiktiva exempel där man får testa beteenden utan att det är en verklig situation. Återkopplingen på ens eget agerande, från andra deltagare, brukar vara ett mycket uppskattat inslag.

Det viktiga är att övningarna gör att man lär sig något som man har nytta av på riktigt då man möter svåra situationer i arbetet. Erfarenheten visar att deltagarna tycker att de har det.

Slutligen vill vi att deltagarna under kursen ska komma fram till något eget personligt utvecklingsmål, som man själv bestämt. Det är mål som relaterar till något av de verktyg eller modeller som presenterats. De flesta brukar komma fram till ett sånt och även vilja dela med sig av detta till övriga deltagare. Om man delar med sig är förstås något man väljer själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *